Jönköping ser inte ut som Jönköping :/

Swedish
cjfresh
Posts: 17
Joined: 06 Aug 2013 20:47

09 Aug 2013 20:32

EnVi Sweden Rules wrote:jag håller med fult ut, jag åkte from götet mot Stockholm och förväntade mig också "Göteborgs backen" som inte fanns. men också att många kurvor och sikten ut över Vättern inte finns, lite besviken är man, och det tog kanske 2 min IRL att ta sig förbi Vättern och upp mot Ödesög / Mjölby. lite besviken där också, går för fort och man känner inte att man är uppe på ett berg/klippa och kör, utom som vanligt.

lite besviken är man ibland! :(
Håller med dig här med! Göteborgsbacken var ingen direkt backe utan en kurva... de enda jag tyckte såg lite ut som Jönköping kanske var husen mot Göteborg..

User avatar
ScuL
Founder
Posts: 10603
Joined: 31 Jul 2013 23:51
Location: Auckland, New Zealand

09 Aug 2013 22:03

1 byggnad kostar omkring 12 timmar at arbeta om och ladda I spelet.
Turning Torso kostade 2 dagar.

Så förstår ni att vi fick ta några tuffa beslut för att lösa allt som det är
I am Image Dutch living in Image New Zealand and I speak Image EN Image DE Image SE Image FR
Image

Rigge1988
Posts: 14
Joined: 08 Aug 2013 20:50

10 Aug 2013 12:18

Jaha, så det fanns ett svenskt underforum... Slipper man traggla med engelska!

Jag blev positivt överraskad igår när jag faktiskt la märke till E4 från sthlm - jkpg då man kommer ner jämsides med vättern och klostret kommer strax innan gränna på höger hand. Det kände man igen. Dock satt man ju och vänta på trollet på vänster hand i huskvarna men man kan väl inte få allt :P
Flygplanen vid lkpg som nämndes innan är en bra detalj.(I en annan tråd)

Hoppas "mina krokar" blir mer igenkännbara. Typ som att vägen faktiskt går RUNT fabriken i södertälje (hänvisar till min tråd med min jättefina handritade bild). Och att stockholm city får en rejäl makeover. mer vatten, broar, globen?! och värtahamnen...Nu e jag ganska dålig på gatunamn i city men vägen som går intill värtahamnen, där ska man ha en hög stenmur på ena sidan, den finns inte, och värtahamnens utforming kanske kan sättas lite närmare hur den ser ut på riktigt? Borde inte ta upp mer plats än vad den gör nu bara att den liksom går mer längs med vägen.

Och påtal om färjeterminalerna. Uppriktigt sagt, så dom flesta terminalerna jag har varit på känns som en femåring har ritat. Finns absolut ingen logik alls. Vissa har som 2 vägar mot båten man ska in i, bara de att det högra "körfältet" leder rakt in på en parkering där de e tvärstopp och den vänstra, som alltså går "mot" trafiken, som uppenbarligen är den rätta ingången då man iallafall kommer till båten så har man skyltarnas baksida mot sig.
Vissa har nån tramsig hinderbana som svänger hit å dit och det känns inte som att det är det som det handlar om att köra ombord på en färja.

Hade varit kung om man kunde göra dels accelerationsfälten längre och dels göra så AI byter fil innan accelerationsfälten eller bromsar in för att ge företräde.
Dock vet jag ingenting om modellerandet och justerande av prefabs i ets2 då zmodeler3 är djävulens påfund.

Pasilius
Posts: 94
Joined: 01 Aug 2013 17:10
Location: Sundsvall, Sweden

10 Aug 2013 13:04

Rigge1988 wrote:Jaha, så det fanns ett svenskt underforum... Slipper man traggla med engelska!

Jag blev positivt överraskad igår när jag faktiskt la märke till E4 från sthlm - jkpg då man kommer ner jämsides med vättern och klostret kommer strax innan gränna på höger hand. Det kände man igen. Dock satt man ju och vänta på trollet på vänster hand i huskvarna men man kan väl inte få allt :P
Flygplanen vid lkpg som nämndes innan är en bra detalj.(I en annan tråd)

Hoppas "mina krokar" blir mer igenkännbara. Typ som att vägen faktiskt går RUNT fabriken i södertälje (hänvisar till min tråd med min jättefina handritade bild). Och att stockholm city får en rejäl makeover. mer vatten, broar, globen?! och värtahamnen...Nu e jag ganska dålig på gatunamn i city men vägen som går intill värtahamnen, där ska man ha en hög stenmur på ena sidan, den finns inte, och värtahamnens utforming kanske kan sättas lite närmare hur den ser ut på riktigt? Borde inte ta upp mer plats än vad den gör nu bara att den liksom går mer längs med vägen.

Och påtal om färjeterminalerna. Uppriktigt sagt, så dom flesta terminalerna jag har varit på känns som en femåring har ritat. Finns absolut ingen logik alls. Vissa har som 2 vägar mot båten man ska in i, bara de att det högra "körfältet" leder rakt in på en parkering där de e tvärstopp och den vänstra, som alltså går "mot" trafiken, som uppenbarligen är den rätta ingången då man iallafall kommer till båten så har man skyltarnas baksida mot sig.
Vissa har nån tramsig hinderbana som svänger hit å dit och det känns inte som att det är det som det handlar om att köra ombord på en färja.

Hade varit kung om man kunde göra dels accelerationsfälten längre och dels göra så AI byter fil innan accelerationsfälten eller bromsar in för att ge företräde.
Dock vet jag ingenting om modellerandet och justerande av prefabs i ets2 då zmodeler3 är djävulens påfund.
Jag är rätt så säker på att dom har gjort så gott dom kunnat. Men jag håller med om Globen, den borde finnas med :)
World of Trucks - Pasilius

"It ain't the fall that gets you..it's the sudden stop at the bottom"

User avatar
ScuL
Founder
Posts: 10603
Joined: 31 Jul 2013 23:51
Location: Auckland, New Zealand

10 Aug 2013 13:05

Om någon kan hitta 3D modeller av Svenska byggnader så är de välkomna.
De ska helst vara i Wavefront .OBJ format men andra formater går att konvertera. Största problemet är texturerna, många modeller på nätet består av hundratals jpg-filer och det kan man inte använda i ETS2, det ska finnas bara 1 texturemap.
I am Image Dutch living in Image New Zealand and I speak Image EN Image DE Image SE Image FR
Image

Rigge1988
Posts: 14
Joined: 08 Aug 2013 20:50

10 Aug 2013 13:14

Jag ska se vad jag kan luska reda på. I värsta fall får jag väl fixa 3dsmax och börja knåda själv igen...

#Edit: Det jag kan få fram nu snabbt och lätt med sketchup är modell i .obj format och en .mtl fil och en mapp med tillhörande textur, men detta är alltså fel?
Svårt att veta när det blir nåt man kan jobba med när man saknar ett andra program att verifiera i. För det känns som vad man nu ska importera modellen i borde kunna läsa materialfilen och sätta texturerna rätt.

Vad använder du/ni för 3d program?

cjfresh
Posts: 17
Joined: 06 Aug 2013 20:47

10 Aug 2013 13:46

Rigge1988 wrote:Jaha, så det fanns ett svenskt underforum... Slipper man traggla med engelska!

Jag blev positivt överraskad igår när jag faktiskt la märke till E4 från sthlm - jkpg då man kommer ner jämsides med vättern och klostret kommer strax innan gränna på höger hand. Det kände man igen. Dock satt man ju och vänta på trollet på vänster hand i huskvarna men man kan väl inte få allt :P
Flygplanen vid lkpg som nämndes innan är en bra detalj.(I en annan tråd)

Hoppas "mina krokar" blir mer igenkännbara. Typ som att vägen faktiskt går RUNT fabriken i södertälje (hänvisar till min tråd med min jättefina handritade bild). Och att stockholm city får en rejäl makeover. mer vatten, broar, globen?! och värtahamnen...Nu e jag ganska dålig på gatunamn i city men vägen som går intill värtahamnen, där ska man ha en hög stenmur på ena sidan, den finns inte, och värtahamnens utforming kanske kan sättas lite närmare hur den ser ut på riktigt? Borde inte ta upp mer plats än vad den gör nu bara att den liksom går mer längs med vägen.

Och påtal om färjeterminalerna. Uppriktigt sagt, så dom flesta terminalerna jag har varit på känns som en femåring har ritat. Finns absolut ingen logik alls. Vissa har som 2 vägar mot båten man ska in i, bara de att det högra "körfältet" leder rakt in på en parkering där de e tvärstopp och den vänstra, som alltså går "mot" trafiken, som uppenbarligen är den rätta ingången då man iallafall kommer till båten så har man skyltarnas baksida mot sig.
Vissa har nån tramsig hinderbana som svänger hit å dit och det känns inte som att det är det som det handlar om att köra ombord på en färja.

Hade varit kung om man kunde göra dels accelerationsfälten längre och dels göra så AI byter fil innan accelerationsfälten eller bromsar in för att ge företräde.
Dock vet jag ingenting om modellerandet och justerande av prefabs i ets2 då zmodeler3 är djävulens påfund.
Skönt att det är någon annan som håller med inom detta!! när man tex kommer in i Köpenhamn känner man igen området otroligt mycket! men i Stockholm tex att det finns en lastbilsdepå mitt i stan? å att det är skog mitt i stan? det kan jag vill inte säga att de är som stockholm! tex Stockholms stadsmärkes skylt när man kommer in hade vart nice för tex Danmarks städer har egna skyltar för städer!

cjfresh
Posts: 17
Joined: 06 Aug 2013 20:47

10 Aug 2013 13:48

Verkar som alla här är inne på samma sak! men Modet är fantastiskt!

EnVi Sweden Rules
Posts: 70
Joined: 01 Aug 2013 21:53
Location: Norrköping, Östergötland

10 Aug 2013 13:51

Rigge1988 wrote:
Vad använder du/ni för 3d program?
de har sagt att de använder sig mest ut av: "ZModeler3", och "Blender" till andra mods

Rigge1988
Posts: 14
Joined: 08 Aug 2013 20:50

10 Aug 2013 13:57

ScuL wrote:Om någon kan hitta 3D modeller av Svenska byggnader så är de välkomna.
De ska helst vara i Wavefront .OBJ format men andra formater går att konvertera. Största problemet är texturerna, många modeller på nätet består av hundratals jpg-filer och det kan man inte använda i ETS2, det ska finnas bara 1 texturemap.
Kolla ifall detta funkar https://dl.dropboxusercontent.com/u/6854012/globen.rar

Om det funkar och duger så fixar jag fram fler.



Post Reply

Return to “Svenska”

  • Information
  • Who is online

    Users browsing this forum: No registered users and 1 guest