Advies gevraagd: Externe GPU

Dutch
TruckingDutchman010
Posts: 240
Joined: 27 Dec 2020 21:37
Donation rank:

04 Feb 2021 16:58

Hallo, ik heb op mijn nieuwe HP-laptop last van random crashes van ETS2 die het gevolg lijken te zijn van een ontoereikende GPU. Ik heb een integrated GPU die nog best vrij krachtig is, want het spel draait over het algemeen best prima, vaak wel uren achtereen, alleen heb ik af en toe een crash op een random ogenblik. Daarbij bevriest het beeld plotseling 5 seconden en daarna kijk ik ineens tegen mijn bureaublad aan. Ook loeit de ventilator tijdens het spelen behoorlijk en wordt de laptop vrij warm.

Ik heb zelf niet echt verstand van GPU's. Nu is het basisspel al enigszins gedateerd, dus ik verwacht wel dat ik niet de nieuwste, beste of duurste GPU nodig heb, maar duidelijk wel iets beters dan wat er in mijn laptop zit. Vanzelfsprekend moet het voor mij dan een externe GPU zijn. Ik heb een USB-C poort. Wat zouden jullie mij adviseren voor externe GPU-oplossing, waarbij het spel veilig en vlot kan draaien en waar ik niet al te diep voor in de buidel moet tasten? Waar moet ik dan wat dat laatste betreft überhaupt aan denken?

Alvast bedankt!

User avatar
Volleybal4life
Moderator
Posts: 7804
Joined: 01 Jun 2014 15:49
Donation rank:
Location: Reeuwijk, South Holland, The Netherlands
Contact:

05 Feb 2021 12:33

Allereerst:
Ik adviseer een desktop PC om op te gamen, geen laptop.

Zou je een game.log van direct na de crash willen posten? Misschien is er iets anders aan de hand? En op die manier kunnen we samen even kijken naar de settings van je spel.
Heb je al geprobeerd wat settings naar beneden bij te stellen? Zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van gras, of je spiegels. Die zijn beide vrij veel vragende settings.
Spamming the forum since June 2014
Weekly driving vids

Some say, I'm addicted to ETS2. But then I say. No, it's ProMods, it's a way of life.
No. 3 forum spammer!

You want a game map?
You get a game map! (ETS2 (WIP))
You get a game map! (ATS (WIP))

TruckingDutchman010
Posts: 240
Joined: 27 Dec 2020 21:37
Donation rank:

05 Feb 2021 13:39

Dit is de game.log.txt:

Ik heb inderdaad de instellingen best wel hoog staan, misschien moet ik daar inderdaad wat op inleveren, maar ik ervaar buiten de crashes van dit type (die gelukkig maar af en toe voorkomen) eigenlijk geen problemen, hooguit een wat lage fps op sommige stukken, maar niet dusdanig laag dat het vervelend wordt of dat je niet goed meer kunt rijden. Gisteren ook een rit van meerdere uren gemaakt zonder enkel probleem. En als ik nu in de game.log.txt van eergisteren (laatste crash) kijk, zie ik in de laatste 4-5 seconden vóór het einde alleen maar DX11 render errors. Vraag is dan natuurlijk wat er op dat moment gebeurt en of dat door overbelasting komt, of door wat anders, want dit gebeurt gelukkig veel vaker niet dan wel... Ik heb gisteren ook de GPU temperatuur gelogd met een tooltje tijdens een lange rit in ETS2. De hoogste waarde was 68 graden Celsius, dus dat lijkt me een prima waarde, afgaande op wat ik op Internet lees.

User avatar
Volleybal4life
Moderator
Posts: 7804
Joined: 01 Jun 2014 15:49
Donation rank:
Location: Reeuwijk, South Holland, The Netherlands
Contact:

05 Feb 2021 15:27

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik denk niet dat dit een probleem is wat je met een nieuwe GPU op kan lossen. Dit lijkt me meer een game error.

Is de driver van je GPU up-to-date?

Gebeurt de crash toevallig steeds op dezelfde plaats?
Spamming the forum since June 2014
Weekly driving vids

Some say, I'm addicted to ETS2. But then I say. No, it's ProMods, it's a way of life.
No. 3 forum spammer!

You want a game map?
You get a game map! (ETS2 (WIP))
You get a game map! (ATS (WIP))

TruckingDutchman010
Posts: 240
Joined: 27 Dec 2020 21:37
Donation rank:

05 Feb 2021 16:44

Of de drivers up to date zijn, zou ik moeten nakijken, maar de laptop is in december nieuw aangeschaft bij de Media Markt, dus het lijkt me niet dat in die korte tijd drivers significant veranderen, of wel?

Nee, dit type crash gebeurt volledig random. Als ik na de crash het spel opnieuw start en vanaf het laatste autosave-punt de rit weer oppak, gebeurt er niets geks op dat punt.

Toen het eergisteren gebeurde, was het tijdens een rit van Amsterdam naar Roemenië en het gebeurde al toen ik bij knooppunt Beekbergen vanaf de A1 de A50 opdraaide. Ik was dus nog maar net begonnen. Ik kon hem toen weer hervatten vanaf een autosave t.h.v. Hoevelaken en toen ben ik zonder problemen helemaal naar Roemenië gereden. Dus ja, wat dat nu geweest kan zijn...

Wat bedoel je hier precies met een game error? Baseer je dat op iets uit de game.log?

Ik krijg dan stiekem toch de indruk dat ik best een behoorlijk krachtige GPU in dat flaptoppie heb, aangezien het spel over het algemeen toch vrij smooth loopt op vrij hoge grafische instellingen. ;) En zonder te heet te worden, alleen maar warm.

User avatar
BebeMischa
Posts: 232
Joined: 06 Oct 2014 20:01
Donation rank:
Location: Amsterdam
Contact:

06 Feb 2021 17:18

Ik doe maar wat gissen, maar mij klinkt dit in de oren als iets met overlopende buffers. Na een herstart en laden van autosave ga je met lege buffers weer op pad en dan gaat het weer goed, tot dat de buffer weer volloopt.
Dit kan inderdaad aan drivers liggen, kan aan te zware settings liggen, maar ook aan simpelweg hardware tekorten.

Ik zeg dan zelf ook - Een desktop PC is toch altijd beter. Ook al zijn de chips in een laptop van de zelfde generatie en type, als de desktop versies, is er toch vaak ergens geknepen om energie management en batterijduur waar te kunnen maken.
Volvo FH16 classic 6x4, RJL Scania T 730 Hp 8x4/4, and more...
https://www.worldoftrucks.com/en/online ... p?id=71603
http://steamcommunity.com/id/bebemischa/
i7 9700k, 32 GB, 2xMSI 1070Ti SLi, m.2 SSD 2 TB, 3x24" 1080p, T500RS wheel + shifter with Eaton Fuller knobs
ETS2, Promods, RusMap, Southern region, Great Steppe, all Jazzycat's
Speak NL, CZ, SK, D, GB

TruckingDutchman010
Posts: 240
Joined: 27 Dec 2020 21:37
Donation rank:

07 Feb 2021 19:32

Dank voor jullie reacties. Ik zal het voorlopig toch met deze laptop moeten doen. Maar gelukkig treedt deze crash vooralsnog maar af en toe op, dus er valt prima mee te leven. Zolang ik niet het idee krijg dat het slecht is voor het apparaat (doordat ie bijvoorbeeld heet wordt), zal het wel loslopen. Volgens mij trekt ie zelf gewoon ergens een lijn die op een veilige hoogte ligt, zolang ik me niet ga bezighouden met overklokken en dat soort ongein, wat ik ook absoluut niet van plan was.

User avatar
BebeMischa
Posts: 232
Joined: 06 Oct 2014 20:01
Donation rank:
Location: Amsterdam
Contact:

07 Feb 2021 21:03

Daar zal ik niet gauw bang voor zijn, die dingen schroeven zelf de prestaties terug afhankelijk van de temperaturen op de chips...
Volvo FH16 classic 6x4, RJL Scania T 730 Hp 8x4/4, and more...
https://www.worldoftrucks.com/en/online ... p?id=71603
http://steamcommunity.com/id/bebemischa/
i7 9700k, 32 GB, 2xMSI 1070Ti SLi, m.2 SSD 2 TB, 3x24" 1080p, T500RS wheel + shifter with Eaton Fuller knobs
ETS2, Promods, RusMap, Southern region, Great Steppe, all Jazzycat's
Speak NL, CZ, SK, D, GB

Scorpiors
Posts: 103
Joined: 16 Mar 2021 14:37
Location: Dronten

08 Apr 2021 17:33

Ik heb ook ff een vraagje omtrent jou probleem: war ik ook lees, is dat je gebruik maakt van intel grafic card van 128 MB, klopt dat?
Is dat jou enige kaart of heb je naast die ook een andere, zoals een ati of een nvidia?

Ik heb redelijk verstand van computers en kan je misschien wel helpen.
je mag mij ook berichtje sturen mocht je dit makkelijker vinden.
I Play euro truck simulator for fun, and I find the game and promods very cool! I love it!!!
And Uses promods sinds 1.35.

TruckingDutchman010
Posts: 240
Joined: 27 Dec 2020 21:37
Donation rank:

12 Apr 2021 11:42

Ik heb die gegevens momenteel niet paraat, maar waar het op neer komt is dat ik hardware gebruik die gewoon niet zo heel geschikt is voor grafisch zware games. Ik gebruik namelijk slechts een laptop, dus ik denk dat ik er niet zo veel aan kan doen. Hij doet het best behoorlijk goed, boven verwachting, moet ik zeggen. Maar in vergelijking tot de vloeiende filmpjes die ik op YouTube zie van het spel, valt het in het niet. Op sommige momenten trekt de framerate gigantisch naar beneden, maar over het algemeen is het spel prima te spelen, als ik de haperingen voor lief neem. En ik heb gemiddeld eens in de pak-m-beet 10 speeluren een crash, waarbij het beeld op een random ogenblik bevriest en ik na een paar seconden op het bureaublad uitkom. In de game.log staat dan altijd een hele serie [dx11]-render-errors. Waarschijnlijk trekt ie het dan even niet meer. Als ik dan het spel opnieuw opstart, kan ik de rit vanaf het laatste autosave-punt weer oppakken.

Ik heb dit topic enige tijd geleden gestart, omdat ik ergens gelezen had dat er externe GPU's zijn voor mensen die enkel een integrated CPU/GPU hebben. Echter vraag ik me dan wel af of het dat financieel gezien waard is, of je dan niet beter meteen voor een desktop gaming PC moet gaan. Misschien kun jij me daar dan meer over vertellen, daar ben ik dan wel benieuwd naar. :)



Post Reply

Return to “Nederlands”

  • Information
  • Who is online

    Users browsing this forum: No registered users and 17 guests